BZRK – Van Twee kanten

Een tijdje terug deed Joany van cravingpages een voorstel om samen met iemand het boek BZRK te lezen van Michael Grant . Na het boek beide te hebben gelezen en gerecenseerd te hebben , hebben we ook allemaal een paar vragen beantwoord. hierbij onze antwoorden en onze recensie’s

20130508-214010.jpg
BZRK – Michael Grant
Uitgeverij: Van Goor
Bladzijden: 294

Waar gaat het boek over?
Charles en Benjamin Armstrong streven maar één doel na: een perfecte wereld zonder wreedheden. Het begin van een ware utopie ligt in hun handen. Maar de manier waarop ze dit ogenschijnlijk nobele plan tot uitvoering brengen, is angstaanjagend. Met microscopisch kleine robotjes – nanobots – manipuleren de Armstrongs de hersenen van alle mensen, zodat de wereld als één brein zal functioneren. Iedereen zal zijn vrije wil verliezen en alles zal in handen liggen van de twee broers.
De guerrillagroep BZRK weet waar Charles en Benjamin mee bezig zijn en wil voorkomen dat hun utopie werkelijkheid wordt. BZRK vecht voor het recht om fouten te maken, het recht om menselijk te zijn. Met biologische bots gaan zij de strijd met de nanobots van de Armstrongs aan en proberen zo de mensheid te redden. Maar wat als waanzin overwint?

Joany’s Recensie:
Na de hype rondom zijn Gone-serie, waar ik sinds kort ook in ben begonnen, waren mijn verwachtingen van BZRK behoorlijk hoog. Ik moet dan ook toegeven dat ik niet bepaald met een open mind begon aan dit boek. Ik had de lat hoog gelegd en het was aan Michael Grant om daarover heen te springen.

Helaas maakte hij met dit boek een frontale botsing met de lat. Ik heb dit boek met een zucht dichtgeslagen, maar jammer genoeg niet van weemoed omdat ik het boek uit had, maar van opluchting. Dat is geen goed gevoel om een boek mee te beëindigen.

Natuurlijk had het boek zijn goede kanten. Het is een sterk staaltje science fiction met een aantal erg interessante personages. Persoonlijk vind ik niet dat de samenvatting op de achterkant van het boek echt een goed beeld geeft van waar het boek over gaat. Ik verwachte een spannende strijd tussen degene die onze gedachten willen manipuleren en de rebellen. Wat ik niet had verwacht was dat deze strijd zou worden gestreden met microscopisch kleine soldaatjes…de zogenaamde bots. Oh ja, je hoort me goed. Na het lezen van dit boek ben ik veranderd van een zorgeloze Joany in smetvrees-Joany. Ik kon de creepy crawlies in dit boek in ieder geval niet erg waarderen.

Voor mijn gevoel maakte dit het boek ook een stuk minder spannend. De scene’s met de bots waren voor mijn smaak te langdradig, want laten we eerlijk zijn… het is vrij moeilijk om je in te leven in een ieniemienie robotje.

De personages zijn dan ook één van de weinige dingen in het boek die me wel aanstonden. Jammer genoeg moet ik bekennen dat behalve Plath geen van hen me heel erg is bijgebleven.

Ik ben niet iemand die een serie gemakkelijk opgeeft. Desondanks ben ik niet van plan om de rest van deze serie te gaan lezen. Het is niet mijn cup of tea.

20130509-130934.jpg

Suzanne’s Recensie:
Iedereen kent natuurlijk wel de Gone-serie van Michael Grant en als je die niet kent heb je onder een steen geleefd. Zelf heb ik tot nu toe alle delen van deze serie gelezen (behalve de een-na-laatste die nog in de kast staat) en ik vond ze geweldig! Ik had dus hele verwachtingen van BZRK.

Als je goed wilt griezelen, moet je BZRK zeker lezen. Dit boek is namelijk erg griezelig. Ik zat echt de hele tijd om me heen te kijken of er niet ineens bots waren en telkens als het ergens kriebelde begon ik meteen het ergste te vermoeden. Het is echt een tijd geleden dat een boek me zo greep.

Maar verder viel het boek erg tegen. De personages werden niet erg goed neergezet. Je kon gewoon niet met ze meeleven. Wel werden ze allemaal qua uiterlijk goed beschreven vond ik, maar qua inhoud niet. In het begin had ik ook meteen al iemand gevonden die ik wel sympathiek vond, maar helaas kwam die na het eerste hoofdstuk niet meer terug . Er werden in het boek ook heel veel moeilijke termen genoemd die sommige lezers alleen maar zullen afschrikken.

Desondanks had ik het boek toch snel uit en ga ik zeker de vervolgen ook lezen. Ik geef het boek drie sterren.

20130509-130901.jpg

En hier dan de vragen

Vragen:
1. Vond je het gemakkelijk om in het verhaal te komen? (waarom
wel/niet?)
2. Wat vond je van de wereld die Michael Grant heeft gecreëerd in dit
boek?
3. Vond je de personages origineel en geloofwaardig?
4. Vond je het gemakkelijk om je in de personages te verplaatsen.
5. Heb je wel eens eerder boeken gelezen van deze auteur? En zo ja, hoe
vond je dit boek dan in vergelijking?
6. Zou je het boek aan anderen aanbevelen? (waarom wel/niet?)

Joany’s Antwoorden

1. Vond je het gemakkelijk om in het verhaal te komen? (waarom
wel/niet?)
Ik had juist grote moeite om in het verhaal te komen. Alle personages
kwamen steeds maar zo kort in beeld zonder dat je ze echt leerde kennen,
dat vond ik erg vervelend. Ook vond ik het verhaal erg moeilijk te
volgen in het begin omdat het zo van de hak op de tak sprong.

2. Wat vond je van de wereld die Michael Grant heeft gecreëerd in dit
boek?
Héél erg angstaanjagend. Met de techniek van tegenwoordig en de
constante updates van electronica is het niet heel erg moeilijk om te geloven dat
er een dag kan komen waarop mensen met een microscopisch klein apparaatje
gemanipuleerd kunnen worden. Al geloof ik niet dat dat iets is wat ik nog mee zal maken in dit leven.

3. Vond je de personages origineel en geloofwaardig?
De personages waren wel erg origineel. Ik vond het ook erg leuk dat de
meiden in dit boek zo stoer waren. Ik ben een fan van sterke heldinnen
dus wat dat betreft zat het wel snor met dit boek.

4. Vond je het gemakkelijk om je in de personages te verplaatsen.
Nee. Jammer genoeg werd er zo vaak gewisseld tussen de personages dat je
ze slechts zeer opperlakkig leert kennen. Het enige personage wat me
echt bij is gebleven is Plath.

5. Heb je wel eens eerder boeken gelezen van deze auteur? En zo ja, hoe
vond je dit boek dan in vergelijking?
Ik heb een stukje gelezen van Gone en daar zat ik echt in een oogwenk
middenin het verhaal. Ik wil de schrijver dan ook niet afschrijven
vanwege dit boek en ben vast van plan om de rest van de Gone serie gewoon uit te
lezen.

6. Zou je het boek aan anderen aanbevelen? (waarom wel/niet?)
Meestal weet ik voor ieder boek wel iemand te bedenken waarvan ik denk:
diegene zou dit boek wel kunnen waarderen. Zelfs bij boeken die ik zelf
niet kan waarderen. Dat heb ik bij dit boek helemaal niet. Het boek is
ongetwijfeld sterk geschreven, maar het is simpelweg niet mijn ding. Het
is een boek wat een hele gespecificeerde lezer vereist denk ik.

Mijn antwoorden:
1. Vond je het gemakkelijk om in het verhaal te komen? (waarom wel/niet?)

Ik heb eigenlijk voor het eerste in een hele lange tijd weer een boek in een dag uitgelezen, en dat was dus deze. Heel makkelijk was het eigenlijk niet om in het verhaal te komen. Want er
werden telkens technische termen genoemd.

2. Wat vond je van de wereld die Michael Grant heeft gecreëerd in dit boek?

SCARY, ik zat tijdens het lezen echt telkens om heen te kijken of er geen bots waren die mijn hersenen wilde overnemen.

3. Vond je de personages origineel en geloofwaardig?

De personages waren zeker heel origineel. Aan iedereen was wel genoeg tijd besteed om ze volkomen uniek te maken.

4.Vond je het gemakkelijk om je in de personages te verplaatsen.

Niet echt, je werd namelijk de hele tijd, heen en weer gesleept tussen verschillende personages. Dit zorgde ervoor dat je,je in bijna niemand kon verplaatsen. Ik kan me eigenlijk ook maar 1
personage nog echt herinneren en dat was Plath.

5. Heb je wel eens eerder boeken gelezen van deze auteur? En zo ja, hoe vond je
dit boek dan in vergelijking?

Ik heb zelf bijna alle delen gelezen van de Gone serie, en die vond ik persoonlijk echt geweldig. En als ik Gone vergelijkt met BRZK was gone echt veel beter.

6. Zou je het boek aan anderen aanbevelen? (waarom wel/niet?)

Ik zou het niet echt aanbevelen, dit is namelijk een lastig boek om te lezen, en je hebt er veel aandacht voor nodig om erin te komen. Misschien alleen aan de heel geconcentreerde lezers.

Ik vond het echt erg leuk om dit te doen en bedankt Joany ook voor de kans!!! Wil je dit ook een keer doen ? Kijk dan even op Joany’s site

1 reactie

Opgeslagen onder gelezen

Een Reactie op “BZRK – Van Twee kanten

  1. Jammer dat hij zo tegenviel! Ik was al een hele tijd aan het twijfelen of ik deze wilde lezen omdat ik de Gone serie fantastisch vind, maar de samenvatting van dit boek me niet echt aansprak. Nu denk ik dat ik BZRK ga laten voor wat het is.

Geef een reactie

