Hoe overleeft Rosa in New York – Francine Oomen

Iedereen die de hoe overleef ik -serie heeft gelezen herinnert zich wel het einde van het laatste boek , met de bekendmaking dat ze zou ‘stoppen’ en uit eindelijk toch niet. En hier is dan het lang verwachte vervolg deel.

20130125-200347.jpg

Francine Oomen beloofde ook in het laatste deel dat de nieuwe serie voor oudere lezers zou zijn, en is dit ook zo?

Rosa in New York in het kort:

Wat doe je als je droom aan diggelen valt en je zelfvertrouwen tot onder het nulpunt daalt? Dan ga je, zoals Rosa, naar New York! Als au pair bijvoorbeeld.

Wat doe je als je in je eentje, ver van huis, ten einde raad bent? Dan zoek je nieuwe vrienden, maak je nieuwe plannen, ga je een blokje om met de hond, bak je een taart en laat je je niet gek maken door een pratend hert, een overspelig vriendje en een helse puber.

Wat doe je als je (per ongeluk) vreemdgegaan bent? Als je teveel drinkt, rookt en blowt, een verkeerde studie gekozen hebt, platzak bent en je vader je ontzoond heeft? Dan vlucht je. Bijvoorbeeld naar Berlijn, zoals Neuz doet.

Het boek was op sommige vlakken inderdaad bedoelt voor oudere lezers , maar toch herkende ik de typische stijl van de HOI-serie er in . Zoals je misschien ook opmaakt uit de achterkant is dit verhaal geschreven uit 2 perspectieven, namelijk die van rosa en Neuz. Dat vond ik wel een mooie ingeving van mevrouw Oomen en het maakt het boek beter om te lezen.

Dit verhaal vond ik op zich ook beter dan de HOI-serie , het ging namelijk wel dieper dan de serie en werd meer nagedacht over sommige dingen. Wat ik wel een grote min punt vond aan het boek was dat ik me helaas soms een beetje ging irriteren aan Rosa omdat ze telkens achter alles de verkeerde dingen zag met Neuz. Maar verder is het een leuk boek om lezen.

Ik geef het 3 boekjes. (Ik ga vanaf nu werken met een beoordelingssystheem )

book3

6 reacties

Opgeslagen onder gelezen

6 Reacties op “Hoe overleeft Rosa in New York – Francine Oomen

  1. Ik weet nog niet of ik dit boek ga lezen, maar het klinkt wel leuk 🙂

  2. Ik weet ook nog niet of ik dit boek ga lezen. Vroeger vond ik het wel leuke boeken, maar ik denk dat ik er iets te oud voor ben geworden. 🙂

  3. Ha, ik heb je recensie gevonden! Ik snap nu beter je wat je bedoelt met dat Rosa het negatief inziet. Ze heeft er een hard hoofd in wat Neuz betreft, inderdaad. Al is dat uiteraard nodig voor het verhaal. Ze kan er niet in ÊÊn keer achter zijn dat hij op sommige vlakken best te vertrouwen is. 😉

    Wat ik heel erg in jouw recensie herken, is Francine inderdaad een andere toenadering en manier van beredenering wordt beschreven nu Rosa en Neuz ouder zijn. Ze denken dieper over dingen na, al iets meer over oorzaak en gevolg en minder puberaal.

    Al kan ik ook wel begrijpen dat Lyanne zich afvraagt of het wat voor haar is. Al is Rosa achttien en is Neuz net iets ouder dan zij, ik vind het verhaal niet per se een young adult. Het is dat je te jong bent om als au pair in New York te gaan zitten als je zestien bent. Maar af en toe vind ik het nog iets te simpel voor het leven van een achttien jarige. Al moet ik jullie nageven dat ik met die instelling in het boek begon.

    De reden dat ik heb getwijfeld om het boek te kopen, of ik het wilde lezen, is omdat ik me afvroeg of het niet alsnog te simplistisch was. Inderdaad simplistisch, maar te? Nee, waarom! Af en toe vind ik het prettig om iets simpels er tussendoor te lezen wat niet zo zwaar is van stof! Als je daarvan houdt, zou ik het doen, Lyanne. Anders zou ik me voorstellen dat je er niet veel voldoening uit put. =)

Geef een reactie

